Ohjeita OmaMetsään
Oletko aloittamassa OmaMetsän käyttämisen ja kaipaat ohjeita esimerkiksi rekisteröitymiseen, metsävaratietojen hakuun tai muuhun OmaMetsän käyttämiseen? Olemme koonneet tänne ohjeita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Alta löydät ensin kuvallisia ohjeistuksia OmaMetsän käyttöön ja sen alta vastauksia muiden käyttäjien usein kysymiin kysymyksiin. Jollet löydä etsimääsi vastausta, voit lähettää meille viestiä sivun alalaidan yhteydenottolomakkeella. Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvalliset OmaMetsä-ohjeet
OmaMetsään rekisteröitymistä varten tarvitset toimivan sähköpostiosoitteen ja mahdollisuuden tunnistautua sähköisesti joko mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksella. Näin OmaMetsä varmistaa henkilöllisyytesi. Ulkomailta rekisteröityminen ilman suomalaisia verkkopankki- tai mobiilivarmennetunnuksia ei ole valitettavasti mahdollista.
Kuvallinen ohje rekisteröitymiseen >>
OmaMetsästä on tehty mobiilisovellus Android-laitteille. Sovellus on saatavilla Play-kaupasta.
Iphonen käyttämään iOs-käyttöjärjestelmään varsinaista sovellusta ei vielä ole, mutta Iphonella OmaMetsää voi käyttää selaimen kautta ja sivun voi tallentaa suosikiksi mobiililaitteen työpöydälle.
Kuvallinen ohje mobiilisovelluksen hakuun >>
Näyttääkö siltä ettei metsävaratieto pidä paikkaansa tai olet teettänyt uuden metsäsuunnitelman, mutta se ei näy OmaMetsässä. Tällöin on syytä päivittää metsävaratiedot. Teet sen kaksivaiheisella tunnistautumisella Omista tiedoistasi.
Kuvallinen ohje metsävaratietojen päivittämiseen >>
Haluatko jonkun toisen henkilön, esimerkiksi puolison tai lapsesi, näkevän kiinteistötietosi OmaMetsässä tai hoitavan metsäasioita sähköisesti puolestasi? OmaMetsän valtuutustoiminnolla voit luoda katselu- ja asiointivaltuutuksia toisille ja jakaa omistamiasi kiinteistöjä näkyviin muille OmaMetsä-käyttäjille. Valtuutustoiminnolla ohjataan sinua valtuutuksen hakijana syöttämään kaikki tarvittavat tiedot sekä valtakirjaa että metsätietojen jakamista varten. Voit hakea valtuutusta vaikkapa itsellesi toimiaksesi yhtymäomistuksen asianhoitajana tai valtuuttaa jonkun muun hoitamaan asiointia puolestasi. Voit myös valtuuttaa muita vain katselemaan metsävarojasi ilman, että valtuutetut voivat hoitaa asiointia OmaMetsässä.
Ennen valtuutuksen tekemistä on hyvä huomata, että valtuutettavan henkilön on täytynyt rekisteröityä OmaMetsän käyttäjäksi.
Kuvallinen ohje valtuutuksen tekemiseen OmaMetsässä >>
Metsänomistajan on mahdollista tehdä omia karttamerkintöjä OmaMetsässä. Merkintöjen ei ole pakko sijaita omalla kiinteistöllä, vaan niitä voi laatia mihin tahansa Suomessa. Karttamerkintään on mahdollista liittää kuvia ja muistiinpanoja.
Kuvallinen ohje omien karttamerkintöjen lisäämiseen >>
OmaMetsän kautta voit lähettää tarjouspyyntöjä haluamistasi metsäpalveluista omaan Metsänhoitoyhdistykseesi. Metsäasiantuntijasi lähettää sinulle tarjouksen takaisin OmaMetsä-palveluun. OmaMetsän kautta tehdyt sopimukseen asti etenevät tarjoukset on helppo allekirjoittaa OmaMetsässä sähköisesti. Kaikki dokumentit jäävät sinulle talteen OmaMetsään.
Esimerkki palvelun tilaamisesta >>
Usein kysyttyä OmaMetsästä
Metsävaratietojen näyttäminen perustuu metsänomistamiseen ja henkilötunnukseen. Kiinteistön tiedoista pitää löytyä henkilötunnuksesi, jotta metsävaratieto tulee sinulle näkyviin. Mikäli metsäomaisuutta ei löydy, syitä voi olla:
- Metsänomistus on niin uusi, ettei lainhuuto ole vielä lainvoimainen tai se ei ole siirtynyt vielä Maanmittauslaitokselta Suomen Metsäkeskukseen, joka hallinnoi avointa metsävaratietoa, jota myös OmaMetsässä käytetään metsäsuunnitelmatiedon puuttuessa. Henkilötunnuksesi puuttuu siis vielä kiinteistön omistajatiedoista.
- Olet osakkaana kuolinpesässä. Kuolinpesien tapauksessa osakkaiden henkilötunnukset eivät ole tiedossa, jollei selvityslainhuutoa ole tehty. Näin ollen OmaMetsä ei osaa hakea sinulle mitään metsäomaisuutta, koska henkilötunnustasi ei löydy.
- Tekninen virhe estää tietojen siirtymisen. Joskus kaikki tiedot ovat oikein, mutta tietojen siirtyminen OmaMetsään estyy teknisen virheen vuoksi. Voit lähettää meille yhteydenottopyynnön sivun alalaidasta, niin selvitetään tilannetta.
Ongelman nopeaa ratkaisua varten on muutama toimi, joilla metsänomistaja voi itse jo ratkaista metsävaratietojen näkymisen.
Haluatko näkyviin Metsänhoitoyhdistyksen metsäsuunnitelmatiedon vai avoimen metsävaratiedon (ns. metsään.fi-tiedon)
Mikäli haluat saada käyttöösi metsäsuunnitelmatiedon, se ei siirry sinulle Mhy:n järjestelmästä todennäköisesti siksi, että jäsen tai asiakastiedoltasi puuttuu henkilötunnus. Ole tällöin yhteydessä omaan metsäasiantuntijaan ja pyydä henkilötunnuksen lisäämistä. Kun se on tehty, päivitä metsävaratiedot uudelleen OmaMetsään. Ohjeet tähän löydät tältä sivulta ylempää.
Mikäli metsäsuunnitelmatietoa ei ole saatavilla, OmaMetsässä käytetään avointa metsävaratietoa, eli Suomen Metsäkeskuksen tarjoamaa ns. Metsään.fi-tietoa. Kirjaudu Metsään.fi-palveluun >> (se on maksutonta) ja tarkista, näkyykö metsävaratiedot siellä oikein. Mikäli kiinteistö ei näy sinulla sielläkään, se ei myöskään voi siirtyä OmaMetsään. Asian selvittämiseksi, ole yhteydessä Suomen Metsäkeskuksen asiakastukeen >> asian selvittämiseksi. Kun kiinteistötieto on saatu näkyviin Metsään.fi:ssä, päivitä metsävaratiedot uudelleen OmaMetsässä. Ohjeet löydät tältä sivulta ylempää.
Jos metsävaratiedot näkyvät täysin oikein Metsään.fi:ssä eikä metsävaratiedon päivittäminen OmaMetsässä auta, on syynä yleensä jokin tekninen ongelma. Lähetä meille yhteydenottopyyntö sivun alalaidasta, niin selvitetään asia.
Olet tilannut Mhy:ltä metsäsuunnitelman, mutta se ei näy OmaMetsässä. Mikäli sinulla näkyy Mhy:n tekemän metsäsuunnitelman sijaan avoin metsävaratieto tai ei mitään tietoa, johtuu se usein siitä, että jäsen- tai asiakastiedoistasi puuttuu sinun henkilötunnuksesi. OmaMetsä ei pysty löytämään suunnitelmatietoasi tunnuksen puuttumisen takia metsänhoitoyhdistyksen metsäjärjestelmästä. Ole yhteydessä omaan yhdistykseesi tai metsäasiantuntijaasi ja pyydä päivittämään henkilötunnuksesi. Tämän jälkeen päivitä metsävaratieto uudelleen OmaMetsässä. Ohjeet ovat ylempänä tällä sivulla.
Voit päivittää muuttuneen sähköpostiosoitteen OmaMetsä-palvelussa.
- Kirjaudu sisään vanhalla sähköpostiosoitteella.
- Klikkaa oikean yläreunan ikonia ja valitse omat tiedot
- Omat tiedot sivulla pääset muuttamaan sähköpostiosoitteen kohdassa Vaihda sähköposti
- Kun olet vaihtanut sähköpostiosoitteen, saat vahvistus uuteen sähköpostiosoitteeseen. Kun olet vahvistanut sähköpostiosoitteen, pääset jatkossa kirjautumaan uudella sähköpostiosoitteella.
OmaMetsässä on mahdollista valtuuttaa toinen henkilö näkemään metsävaratiedot. Ohjeet valtuutuksen tekemiseen on kuvattu ylempänä tällä sivulla kohdassa Toisen henkilön valtuuttaminen OmaMetsässä.
OmaMetsän pitäisi paikantaa sinut kartalle tähtäimen kuvaa painamalla. Mikäli paikannus ei toimi, ongelma on antamissasi sijaintiluvissa. Mikäli et ole antanut OmaMetsä-sovellukselle tai käyttämällesi nettiselaimelle oikeutta sijaintisi käyttämiseen, ei OmaMetsä voi paikantaa sinua.
Android-käyttäjä
Avaa laitteesi asetukset ja sieltä Sijainti. Katso, että sijainti on käytössä.
Sen lisäksi avaa asetuksista Sovellukset, etsi Chrome ja paina sitä, paina Luvat ja katso, että Sallitu-luettelossa on Sijainti mainittu.
iOs-käyttäjä
Avaa Applen laitteesi asetuksista Tietosuoja, sieltä Suojaus ja laita sijaintipalvelu päälle.
Tämän lisäksi avaa asetuksista se nettiselain, jolla käytät OmaMetsää. Yleensä Safari ja Google Chrome. Menen asetukset, valitse Safari tai Chrome, paina sijainti ja salli.
Kirjoitin sähköpostiosoitteeni vahingossa väärin
Jos kirjoitit sähköpostiosoitteesi väärin rekisteröityessäsi, sähköpostiosoitteen vahvistuslinkki on lähtenyt väärään sähköpostisosoitteeseen. Luo uudet tunnukset palveluun oikealla sähköpostiosoitteella, jolloin myös vahvistuslinkki tulee oikeaan osoitteeseen.
Vahvistuslinkki ei tule sähköpostilaatikkooni
Riippuen sähköpostipalvelustasi, automaattisesti lähetetyt palveluviestit saattavat joutua roskapostiin tai Gmailin tapauksessa tarjoukset-kansioosi. Tarkista nämä kansiot sähköpostissasi. Huomaathan, että Gmailin tarjoukset-kansiossa ylin viesti ei välttämättä ole uusin viesti. Voit hakea viestiä helposti sähköpostilaatikon haku-toiminnolla kirjoittamalla hakuun Omametsä
Joskus sähköpostin roskapostisuodatus on niin tiukka, ettei se päästä OmaMetsän lähettämää viestiä ollenkaan läpi. Mene silloin sähköpostilaatikkosi roskapostiasetuksiin ja käy merkitsemässä sähköpostisi osoite no-reply@omametsa.mhy.fi luotettavaksi lähettäjäksi ja aloita sen jälkeen tilin luominen uudelleen.
Vahvistusviestissä oleva linkki ei toimi
Joskus automaattisesti luodussa viestissä oleva linkki on vioittunut lähetyksen aikana etkä pääsekään vahvistamaan rekisteröintiä. Valitettavasti ainoa konsti on tehdä rekisteröityminen alusta alkaen uusiksi, jotta saat uuden linkin sähköpostiisi, joka toivottavasti tällä kertaa toimii.
En löydä vahvistuslinkkiä
Mikäli sait OmaMetsältä viestin, mutta et löydä vahvistuslinkkiä, se on sinisellä kirjoitettu teksti Vahvista sähköpostini / Bekräfta e-postadress. Sitä painamalla pääset eteenpäin rekisteröitymisen kanssa.
Ota yhteyttä meihin
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Lähetä meille yhteydenottopyyntö, niin olemme sinuun pian yhteydessä.